بیماری هایی که باعث چاقی ناخواسته می شود

علاوه بر پرخوری و بی تحرکی، مواردی نیز وجود دارد که افزایش وزن بنا به شرایط پزشکی مختلف ‏ایجاد می‌شود و ربطی به پرخوری و عدم تحرک ندارد.‏
به گزارش سلامانه به نقل از ‏prevention‏ در اینجا ۵ وضعیت پزشکی تعجب آوری که منجر به اضافه وزن غیر عادی ‏می‌شوند و راه‌های کنترل آنها را می‌توانید بهتر بشناسید:‏
اختلالات خواب: بی خوابی در نتیجه آپنه خواب یا حتی سندرم پای بی قرار، باعث کمک به افزایش وزن می‌شود. ‏کمبود خواب با هورمون‌های احساس سیری و گرسنگی تداخل پیدا می‌کند. به طوری که محروم از خواب بیشتر ‏تمایل به سمت پرخوری پیدا می‌کنند و یا به دلیل تحمل درجاتی از استرس، بیشتر به سراغ غذاهای پرکالری ‏می‌روند. دریافت حداقل ۷ تا ۸ ساعت خواب شبانه روز برای کنترل وزن و پیشگیری از اضافه وزن ضروری به نظر ‏می‌رسد.‏
افسردگی: افرادی که از افسردگی رنج می‌برند، به دلایل مختلف از جمله غذا خوردن احساسی و کاهش سطح ‏فعالیت فیزیکی، و یا حتی استفاده از برخی داروهای ضد افسردگی دچار درجاتی از چاقی و اضافه وزن می‌شوند. ‏در واقع اضافه وزن از جمله عوارض جانبی داروهای ضد افسردگی است اگر استرس دارید یا افسرده هستید، با ‏پزشک خود در مورد درمان‌های دارویی و یا روان درمانی مشورت کنید. انتخاب ورزش یا سرگرمی، در طول روز ‏می‌تواند کمک کننده باشد.‏
اختلال درد مزمن: هر وضعیتی که باعث بروز درد مزمن بشود، از جمله فیبرومیالژیا، ورم مفاصل، و سیاتیک می‌تواند ‏منجر به کاهش سطح فعالیت و اضافه وزن شود. به علاوه برخی داروهای ضد درد نیز به اضافه وزن کمک می‌کنند. ‏اگر از داروهای کاهنده درد عصب استفاده می‌کنید، برای کنترل اضافه وزن، حتماً با پزشکتان مشورت کنید.‏
سندرم کوشینگ: این سندرم بسیار نادر است اما یک وضعیت پزشکی در نتیجه ترشح بیش از حد هورمون کورتیزول ‏توسط غدد آدرنال است که خود باعث افزایش وزن ناگهانی می‌شود. مبتلایان به این سندرم حتی اگر اندامی نازک ‏داشته باشند و یا آتروفی عضلانی را تجربه کنند، باز هم دارای شکم بزرگ هستند. اولین اقدامی که باید در درمان ‏سندرم کوشینگ انجام شود، بازگشت به تعادل هورمونی است که از راه‌های مختلفی می‌توان به این هدف دست ‏یافت. تعادل هورمونی می‌تواند از طریق عمل جراحی به دست بیاید.‏
یائسگی: به دست آوردن چند پوند وزن در دوران یائسگی می‌تواند طبیعی باشد. علائم و نشانه‌های این دوران از ‏قبیل کم خوابی و گر گرفتگی خود باعث به دست آوردن وزن می‌شوند. به علاوه روند سالخوردگی و افزایش سن ‏خود باعث کاهش سوخت و ساز بدن و چاقی می‌شود. مصرف آب زیاد در طول روز، خداحافظی با چربی‌های ‏اشباع، خوردن مواد غذایی حاوی کلسیم، مصرف مکمل آهن و مصرف غذاهای حاوی فیبر، برای جلوگیری از اضافه ‏وزن در دوران یائسگی مفید است.‏

همچنین بخوانید  آیا قرص های لاغری موثر هستند؟

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *